Regulamin Sejmiku Osób z Niepełnosprawnością
Załącznik do Uchwały nr 878 / 498 / VI / 2024
Zarządu Województwa Śląskiego z dnia 10.04.2024 r
Regulamin Sejmiku Osób z Niepełnosprawnością Województwa Śląskiego
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Ilekroć w regulaminie mowa jest o:
- Radnym lub radnych - należy przez to rozumieć odpowiednio radnego lub radnych Sejmiku Osób z Niepełnosprawnością Województwa Śląskiego,
- Prezydium – należy przez to rozumieć Prezydium Sejmiku Osób z Niepełnosprawnością Województwa Śląskiego,
- Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego w Katowicach;
- Marszałku – należy przez to rozumieć Marszałka Województwa Śląskiego,
- Członku Zarządu – należy przez to rozumieć Wicemarszałka Województwa Śląskiego lub Członka Zarządu Województwa Śląskiego,
- Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Województwa Śląskiego,
- Sejmiku – należy przez to rozumieć Sejmik Osób z Niepełnosprawnością Województwa Śląskiego.
- Właściwym departamencie – należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego właściwą do spraw obsługi Sejmiku.
- Regulamin określa cele, zadania i zasady działania Sejmiku.
§ 2
Sejmik jest ciałem kolegialnym składającym się z przedstawicieli organizacji pozarządowych, które działają na rzecz osób z niepełnosprawnościami z terenu Województwa Śląskiego. Sejmik ma charakter inicjatywny, wnioskodawczy i konsultacyjno-doradczy dla organów Samorządu Województwa Śląskiego.
§ 3
Obszarem działania Sejmiku jest Województwo Śląskie, a siedzibą miasto Katowice.
§ 4
Obsługę organizacyjną Sejmiku zapewnia właściwy departament.
§ 5
Radni wykonują swoje zadania społecznie i za działalność na rzecz Sejmiku nie pobierają wynagrodzenia.
II. CELE I ZADANIA
§ 6
Działania Sejmiku podejmowane są w celu:
- reprezentowania interesów mieszkańców województwa śląskiego z niepełnosprawnościami wobec organów Samorządu Województwa Śląskiego;
- zwiększenia aktywności społecznej i obywatelskiej osób z niepełnosprawnościami;
- integracji środowiska osób z niepełnosprawnościami;
- nadania kierunków regionalnej polityce na rzecz osób z niepełnosprawnościami,
- proponowania nowych rozwiązań i inicjowania zmian na rzecz środowiska osób z niepełnosprawnościami;
- poszerzenia zasobu wiedzy o sytuacji i problemach osób z niepełnosprawnościami przez organy Samorządu Województwa Śląskiego;
- integrację środowiska osób z niepełnosprawnościami ze środowiskiem osób pełnosprawnych.
§ 7
Zadania Sejmiku obejmują sprawy bezpośrednio dotyczące osób z niepełnosprawnościami, a w szczególności:
- reprezentowanie środowiska osób z niepełnosprawnościami podczas posiedzeń Sejmiku;
- współpracę z organami Samorządu Województwa Śląskiego;
- współpracę z Wojewódzką Społeczną Radą ds. Osób Niepełnosprawnych, Koordynatorem ds. dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej w Urzędzie oraz Pełnomocnikiem ds. osób niepełnosprawnych w Urzędzie;
- składanie wniosków i zapytań do organów Samorządu Województwa Śląskiego.
III. ZASADY I SPOSÓB WYBORU
§ 8
- Sejmik składa się z radnych w liczbie 39 (regulaminowy skład Sejmiku), wybieranych przez Komisję Wyborczą na podstawie zgłoszeń kandydatów.
- Kandydatem na radnego Sejmiku może być osoba, która spełnia łącznie następujące warunki:
- zamieszkuje na terenie województwa śląskiego;
- jest pełnoprawnym członkiem organizacji pozarządowej, która działa na rzecz osób z niepełnosprawnościami z terenu województwa śląskiego;
- posiada orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, lub jest wolontariuszem, nauczycielem, rodzicem, opiekunem sprawującymi opiekę nad osobą z niepełnosprawnością; 4) wyraziła zgodę na kandydowanie oraz na społeczną działalność w Sejmiku;
- wyraziła zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Urząd oraz upublicznienie informacji o jej imieniu i nazwisku.
- Kandydaci na radnych Sejmiku są wybierani na podstawie przesłanych zgłoszeń w postaci formularza, którego wzór stanowi załącznik do każdorazowego ogłoszenia o naborze.
- Poprawnie wypełniony formularz należy przesłać w terminie i na adres wskazany w każdorazowym ogłoszeniu o naborze.
- Kandydaci na radnych Sejmiku mogą dołączać do formularza swój życiorys wraz z załącznikami np. listy gratulacyjne, dyplomy, referencje.
- Wyboru radnych Sejmiku dokonuje Komisja Wyborcza.
- W przypadku braku kandydatów na radnych Sejmiku z danego okręgu istnieje możliwość wyboru kandydatów z innego okręgu, jeżeli spełniają oni wymogi formalne i merytoryczne.
- Listę wybranych przez Komisję Wyborczą radnych zatwierdza w drodze uchwały Zarząd.
- Listę zatwierdzonych radnych publikuje się na stronie https://niepelnosprawni.slaskie.pl/.
- Opublikowana w liście zatwierdzonych radnych, liczba radnych stanowi w danej kadencji liczbę regulaminowego składu Sejmiku.
§ 9
- Kadencja Sejmiku trwa 3 lata i liczy się od dnia zatwierdzenia przez Zarząd listy wybranych radnych.
- Radni reprezentują proporcjonalnie siedem okręgów wyborczych odpowiadających terytorialnie okręgom wyborczym w poprzedzających ogłoszenie naboru wyborach powszechnych do Sejmiku Województwa Śląskiego; w ogłoszeniu naboru Zarząd wskazuje liczbę radnych wybieranych w danym okręgu.
- Liczba radnych reprezentujących dany okręg odpowiada liczbie od 3 do 7.
- Ogłoszenie naboru kandydatów na radnych do Sejmiku podejmuje Zarząd w drodze uchwały najpóźniej na 3 miesiące przed końcem kadencji Sejmiku.
§ 10
- Komisja Wyborcza składa się z 5 Członków.
- Członkowie Komisji Wyborczej powoływani są każdorazowo w drodze uchwały Zarządu, najpóźniej na 3 miesiące przed końcem trwającej kadencji Sejmiku.
- Marszałek spośród wybranych Członków Komisji Wyborczej wskazuje Przewodniczącego Komisji.
- Komisja wyborcza głosuje jawnie. Komisja wyborcza podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów. W przypadku wniosku o przeprowadzenie głosowania tajnego, komisja podejmuje stosowne rozstrzygnięcie.
- Za organizację pracy oraz dokonanie wyboru radnych Sejmiku przez Komisję Wyborczą odpowiada jej Przewodniczący.
- Protokół z posiedzenia Komisji Wyborczej wraz z listą wybranych radnych Sejmiku przedstawiany jest niezwłocznie Zarządowi.
IV. ORGANIZACJA I TRYB PRACY SEJMIKU
§ 11
- Sejmik wybiera ze swego grona Przewodniczącego, 2 Wiceprzewodniczących oraz Sekretarza, którzy tworzą Prezydium Sejmiku. Wybór następuje bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy regulaminowego składu Sejmiku, w głosowaniu tajnym. Do czasu wyboru Przewodniczącego Sejmiku pracami kieruje najstarszy wiekiem radny obecny na sesji, który wyraził zgodę na prowadzenie sesji.
- Przed przystąpieniem do głosowań tajnych, Sejmik wybiera w głosowaniu jawnym, spośród swojego składu, liczącą trzy osoby komisję skrutacyjną, której zadaniem jest przygotowanie kart do głosowania, obliczenie oddanych głosów i ogłoszenie wyników głosowania tajnego.
- W skład komisji skrutacyjnej nie mogą wejść radni ubiegający się o wybór na Przewodniczącego, Wiceprzewodniczących oraz Sekretarza.
- Kandydata na Przewodniczącego, Wiceprzewodniczących i Sekretarza może zgłosić każdy radny.
- Do zadań Przewodniczącego należy:
- reprezentowanie Sejmiku na zewnątrz;
- zwoływanie sesji Sejmiku;
- ustalenie porządku obrad;
- prowadzenie obrad;
- kierowanie i koordynowanie pracą Prezydium Sejmiku;
- czuwanie nad prawidłowym przebiegiem prac Sejmiku;
- delegowanie radnych do udziału w zorganizowanych wydarzeniach, na których reprezentują Sejmik.
- Do zadań Wiceprzewodniczących należy wspomaganie pracy Przewodniczącego. W przypadku nieobecności Przewodniczącego jego zadania przejmuje kolejno Wiceprzewodniczący starszy wiekiem.
- Do zadań Sekretarza należy w szczególności:
- prowadzenie rejestrów uchwał Sejmiku i przekazywanie ich do właściwego departamentu;
- sporządzanie protokołów z sesji Sejmiku i przekazywanie ich do właściwego departamentu.
- Odwołanie Przewodniczącego, Wiceprzewodniczących lub Sekretarza następuje na wniosek co najmniej 1/4 regulaminowego składu Sejmiku. Do odwołania stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1-3.
- W przypadku rezygnacji Przewodniczącego, Wiceprzewodniczących lub Sekretarza Sejmik podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji na najbliższej sesji odbywającej się po złożeniu rezygnacji. Niepodjęcie uchwały jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Sejmik z dniem najbliższej sesji po złożeniu rezygnacji.
- W przypadku odwołania lub przyjęcia rezygnacji Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących oraz Sekretarza oraz niewybrania w ich miejsce osób do pełnienia tych funkcji w terminie 30 dni od dnia przyjęcia rezygnacji albo od dnia odwołania, sesję Sejmiku w celu wyboru Przewodniczącego, zwołuje Marszałek. Sesja zwoływana jest na dzień przypadający w ciągu 14 dni po upływie terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym.
- Sesję, o której mowa w ust. 10, do czasu wyboru Przewodniczącego prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji, który wyraził zgodę na prowadzenie sesji.
- Przewodniczący, Wiceprzewodniczący oraz Sekretarz nie mogą być jednocześnie Przewodniczącymi komisji Sejmiku.
§ 12
§ 13
- Mandat radnego Sejmiku wygasa wskutek:
- pisemnego zrzeczenia się mandatu złożonego Zarządowi;
- cofnięcia rekomendacji przez organizację zgłaszającą;
- zmiany miejsca zamieszkania poza teren województwa śląskiego;
- poświadczenia nieprawdziwych informacji w zgłoszeniu kandydata na radnego;
- skazania radnego przez sąd prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego.
- Wygaśnięcie mandatu stwierdza Sejmik w drodze uchwały najpóźniej w terminie 30 dni od powzięcia informacji o wystąpieniu przyczyny wygaśnięcia mandatu.
- W celu uzupełnienia składu Sejmiku, Zarząd ogłasza nabór uzupełniający na zasadach określonych w uchwale. Komisja Wyborcza wybiera spośród nadesłanych zgłoszeń w trakcie naboru osobę, która obejmuje mandat i przedstawia ją do zatwierdzenia Zarządowi.
- Wyborów uzupełniających nie ogłasza się, jeżeli do końca kadencji pozostaje mniej niż 6 miesięcy. Wybory uzupełniające przeprowadza się stosując odpowiednio przepisy rozdziału III.
§ 14
- Rozwiązanie Sejmiku może nastąpić z powodu:
- braku realizacji regulaminowych zadań Sejmiku;
- prowadzenia spraw rażąco wykraczających poza zadania Sejmiku;
- zmniejszenia się liczby radnych poniżej połowy regulaminowego składu.
- Rozwiązanie Sejmiku następuje w drodze uchwały Zarządu.
§ 15
Niniejszy regulamin może być zmieniany w trakcie kadencji Sejmiku uchwałą Zarządu z inicjatywy Marszałka.
§ 16
Wszelkie wątpliwości w stosowaniu przepisów niniejszego regulaminu rozstrzyga Marszałek.
§ 17
Regulamin wchodzi w życie z dniem przyjęcia.