Regulamin Sejmiku Osób z Niepełnosprawnością

Załącznik do Uchwały nr 878 / 498 / VI / 2024
Zarządu Województwa Śląskiego z dnia 10.04.2024 r

Regulamin Sejmiku Osób z Niepełnosprawnością Województwa Śląskiego

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

  1. Ilekroć w regulaminie mowa jest o:
    1. Radnym lub radnych - należy przez to rozumieć odpowiednio radnego lub radnych Sejmiku Osób z Niepełnosprawnością Województwa Śląskiego,
    2. Prezydium – należy przez to rozumieć Prezydium Sejmiku Osób z Niepełnosprawnością Województwa Śląskiego,
    3. Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego w Katowicach;
    4. Marszałku – należy przez to rozumieć Marszałka Województwa Śląskiego,
    5. Członku Zarządu – należy przez to rozumieć Wicemarszałka Województwa Śląskiego lub Członka Zarządu Województwa Śląskiego,
    6. Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Województwa Śląskiego,
    7. Sejmiku – należy przez to rozumieć Sejmik Osób z Niepełnosprawnością Województwa Śląskiego.
    8. Właściwym departamencie – należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego właściwą do spraw obsługi Sejmiku.
  2. Regulamin określa cele, zadania i zasady działania Sejmiku.

§ 2

Sejmik jest ciałem kolegialnym składającym się z przedstawicieli organizacji pozarządowych, które działają na rzecz osób z niepełnosprawnościami z terenu Województwa Śląskiego. Sejmik ma charakter inicjatywny, wnioskodawczy i konsultacyjno-doradczy dla organów Samorządu Województwa Śląskiego.

§ 3

Obszarem działania Sejmiku jest Województwo Śląskie, a siedzibą miasto Katowice.

§ 4

Obsługę organizacyjną Sejmiku zapewnia właściwy departament.

§ 5

Radni wykonują swoje zadania społecznie i za działalność na rzecz Sejmiku nie pobierają wynagrodzenia.

II. CELE I ZADANIA

§ 6

Działania Sejmiku podejmowane są w celu:

  1. reprezentowania interesów mieszkańców województwa śląskiego z niepełnosprawnościami wobec organów Samorządu Województwa Śląskiego;
  2. zwiększenia aktywności społecznej i obywatelskiej osób z niepełnosprawnościami;
  3. integracji środowiska osób z niepełnosprawnościami;
  4. nadania kierunków regionalnej polityce na rzecz osób z niepełnosprawnościami,
  5. proponowania nowych rozwiązań i inicjowania zmian na rzecz środowiska osób z niepełnosprawnościami;
  6. poszerzenia zasobu wiedzy o sytuacji i problemach osób z niepełnosprawnościami przez organy Samorządu Województwa Śląskiego;
  7. integrację środowiska osób z niepełnosprawnościami ze środowiskiem osób pełnosprawnych.

§ 7

Zadania Sejmiku obejmują sprawy bezpośrednio dotyczące osób z niepełnosprawnościami, a w szczególności:

  1. reprezentowanie środowiska osób z niepełnosprawnościami podczas posiedzeń Sejmiku;
  2. współpracę z organami Samorządu Województwa Śląskiego;
  3. współpracę z Wojewódzką Społeczną Radą ds. Osób Niepełnosprawnych, Koordynatorem ds. dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej w Urzędzie oraz Pełnomocnikiem ds. osób niepełnosprawnych w Urzędzie;
  4. składanie wniosków i zapytań do organów Samorządu Województwa Śląskiego.

III. ZASADY I SPOSÓB WYBORU

§ 8

  1. Sejmik składa się z radnych w liczbie 39 (regulaminowy skład Sejmiku), wybieranych przez Komisję Wyborczą na podstawie zgłoszeń kandydatów.
  2. Kandydatem na radnego Sejmiku może być osoba, która spełnia łącznie następujące warunki:
    1. zamieszkuje na terenie województwa śląskiego;
    2. jest pełnoprawnym członkiem organizacji pozarządowej, która działa na rzecz osób z niepełnosprawnościami z terenu województwa śląskiego;
    3. posiada orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, lub jest wolontariuszem, nauczycielem, rodzicem, opiekunem sprawującymi opiekę nad osobą z niepełnosprawnością; 4) wyraziła zgodę na kandydowanie oraz na społeczną działalność w Sejmiku;
    4. wyraziła zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Urząd oraz upublicznienie informacji o jej imieniu i nazwisku.
  3. Kandydaci na radnych Sejmiku są wybierani na podstawie przesłanych zgłoszeń w postaci formularza, którego wzór stanowi załącznik do każdorazowego ogłoszenia o naborze.
  4. Poprawnie wypełniony formularz należy przesłać w terminie i na adres wskazany w każdorazowym ogłoszeniu o naborze.
  5. Kandydaci na radnych Sejmiku mogą dołączać do formularza swój życiorys wraz z załącznikami np. listy gratulacyjne, dyplomy, referencje.
  6. Wyboru radnych Sejmiku dokonuje Komisja Wyborcza.
  7. W przypadku braku kandydatów na radnych Sejmiku z danego okręgu istnieje możliwość wyboru kandydatów z innego okręgu, jeżeli spełniają oni wymogi formalne i merytoryczne.
  8. Listę wybranych przez Komisję Wyborczą radnych zatwierdza w drodze uchwały Zarząd.
  9. Listę zatwierdzonych radnych publikuje się na stronie https://niepelnosprawni.slaskie.pl/.
  10. Opublikowana w liście zatwierdzonych radnych, liczba radnych stanowi w danej kadencji liczbę regulaminowego składu Sejmiku.

§ 9

  1. Kadencja Sejmiku trwa 3 lata i liczy się od dnia zatwierdzenia przez Zarząd listy wybranych radnych.
  2. Radni reprezentują proporcjonalnie siedem okręgów wyborczych odpowiadających terytorialnie okręgom wyborczym w poprzedzających ogłoszenie naboru wyborach powszechnych do Sejmiku Województwa Śląskiego; w ogłoszeniu naboru Zarząd wskazuje liczbę radnych wybieranych w danym okręgu.
  3. Liczba radnych reprezentujących dany okręg odpowiada liczbie od 3 do 7.
  4. Ogłoszenie naboru kandydatów na radnych do Sejmiku podejmuje Zarząd w drodze uchwały najpóźniej na 3 miesiące przed końcem kadencji Sejmiku.

§ 10

  1. Komisja Wyborcza składa się z 5 Członków.
  2. Członkowie Komisji Wyborczej powoływani są każdorazowo w drodze uchwały Zarządu, najpóźniej na 3 miesiące przed końcem trwającej kadencji Sejmiku.
  3. Marszałek spośród wybranych Członków Komisji Wyborczej wskazuje Przewodniczącego Komisji.
  4. Komisja wyborcza głosuje jawnie. Komisja wyborcza podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów. W przypadku wniosku o przeprowadzenie głosowania tajnego, komisja podejmuje stosowne rozstrzygnięcie.
  5. Za organizację pracy oraz dokonanie wyboru radnych Sejmiku przez Komisję Wyborczą odpowiada jej Przewodniczący.
  6. Protokół z posiedzenia Komisji Wyborczej wraz z listą wybranych radnych Sejmiku przedstawiany jest niezwłocznie Zarządowi.

IV. ORGANIZACJA I TRYB PRACY SEJMIKU

§ 11

  1. Sejmik wybiera ze swego grona Przewodniczącego, 2 Wiceprzewodniczących oraz Sekretarza, którzy tworzą Prezydium Sejmiku. Wybór następuje bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy regulaminowego składu Sejmiku, w głosowaniu tajnym. Do czasu wyboru Przewodniczącego Sejmiku pracami kieruje najstarszy wiekiem radny obecny na sesji, który wyraził zgodę na prowadzenie sesji.
  2. Przed przystąpieniem do głosowań tajnych, Sejmik wybiera w głosowaniu jawnym, spośród swojego składu, liczącą trzy osoby komisję skrutacyjną, której zadaniem jest przygotowanie kart do głosowania, obliczenie oddanych głosów i ogłoszenie wyników głosowania tajnego.
  3. W skład komisji skrutacyjnej nie mogą wejść radni ubiegający się o wybór na Przewodniczącego, Wiceprzewodniczących oraz Sekretarza.
  4. Kandydata na Przewodniczącego, Wiceprzewodniczących i Sekretarza może zgłosić każdy radny.
  5. Do zadań Przewodniczącego należy:
    1. reprezentowanie Sejmiku na zewnątrz;
    2. zwoływanie sesji Sejmiku;
    3. ustalenie porządku obrad;
    4. prowadzenie obrad;
    5. kierowanie i koordynowanie pracą Prezydium Sejmiku;
    6. czuwanie nad prawidłowym przebiegiem prac Sejmiku;
    7. delegowanie radnych do udziału w zorganizowanych wydarzeniach, na których reprezentują Sejmik.
  6. Do zadań Wiceprzewodniczących należy wspomaganie pracy Przewodniczącego. W przypadku nieobecności Przewodniczącego jego zadania przejmuje kolejno Wiceprzewodniczący starszy wiekiem.
  7. Do zadań Sekretarza należy w szczególności:
    1. prowadzenie rejestrów uchwał Sejmiku i przekazywanie ich do właściwego departamentu;
    2. sporządzanie protokołów z sesji Sejmiku i przekazywanie ich do właściwego departamentu.
  8. Odwołanie Przewodniczącego, Wiceprzewodniczących lub Sekretarza następuje na wniosek co najmniej 1/4 regulaminowego składu Sejmiku. Do odwołania stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1-3.
  9. W przypadku rezygnacji Przewodniczącego, Wiceprzewodniczących lub Sekretarza Sejmik podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji na najbliższej sesji odbywającej się po złożeniu rezygnacji. Niepodjęcie uchwały jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Sejmik z dniem najbliższej sesji po złożeniu rezygnacji.
  10. W przypadku odwołania lub przyjęcia rezygnacji Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących oraz Sekretarza oraz niewybrania w ich miejsce osób do pełnienia tych funkcji w terminie 30 dni od dnia przyjęcia rezygnacji albo od dnia odwołania, sesję Sejmiku w celu wyboru Przewodniczącego, zwołuje Marszałek. Sesja zwoływana jest na dzień przypadający w ciągu 14 dni po upływie terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym.
  11. Sesję, o której mowa w ust. 10, do czasu wyboru Przewodniczącego prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji, który wyraził zgodę na prowadzenie sesji.
  12. Przewodniczący, Wiceprzewodniczący oraz Sekretarz nie mogą być jednocześnie Przewodniczącymi komisji Sejmiku.

§ 12

1. Sejmik obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. Na wniosek co najmniej 1/4 regulaminowego składu Sejmiku lub na wniosek Marszałka, Przewodniczący zobowiązany jest zwołać sesję na dzień przypadający w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek powinien zawierać co najmniej propozycję porządku obrad.
3. Obrady Sejmiku prowadzi Przewodniczący.
4. Pierwsza Sesja Sejmiku zwoływana jest przez Marszałka na dzień przypadający w ciągu 30 dni od dnia od zatwierdzenia przez Zarząd listy radnych.
5. W trakcie trwania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii sesja Sejmiku może odbywać się w trybie zdalnym, hybrydowym lub stacjonarnym przy zachowaniu warunków reżimu sanitarnego.
6. O ile niniejszy regulamin nie stanowi inaczej, Sejmik podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy regulaminowego składu Sejmiku.
7. Wnioski i zapytania są przyjmowane w formie uchwał Sejmiku.
8. Uchwały podpisuje przewodniczący obradom Sejmiku.
9. Sejmik powołuje komisje i przyjmuje regulamin ich obrad.

§ 13

  1. Mandat radnego Sejmiku wygasa wskutek:
    1. pisemnego zrzeczenia się mandatu złożonego Zarządowi;
    2. cofnięcia rekomendacji przez organizację zgłaszającą;
    3. zmiany miejsca zamieszkania poza teren województwa śląskiego;
    4. poświadczenia nieprawdziwych informacji w zgłoszeniu kandydata na radnego;
    5. skazania radnego przez sąd prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego.
  2. Wygaśnięcie mandatu stwierdza Sejmik w drodze uchwały najpóźniej w terminie 30 dni od powzięcia informacji o wystąpieniu przyczyny wygaśnięcia mandatu.
  3. W celu uzupełnienia składu Sejmiku, Zarząd ogłasza nabór uzupełniający na zasadach określonych w uchwale. Komisja Wyborcza wybiera spośród nadesłanych zgłoszeń w trakcie naboru osobę, która obejmuje mandat i przedstawia ją do zatwierdzenia Zarządowi.
  4. Wyborów uzupełniających nie ogłasza się, jeżeli do końca kadencji pozostaje mniej niż 6 miesięcy. Wybory uzupełniające przeprowadza się stosując odpowiednio przepisy rozdziału III.

§ 14

  1. Rozwiązanie Sejmiku może nastąpić z powodu:
    1. braku realizacji regulaminowych zadań Sejmiku;
    2. prowadzenia spraw rażąco wykraczających poza zadania Sejmiku;
    3. zmniejszenia się liczby radnych poniżej połowy regulaminowego składu.
  2. Rozwiązanie Sejmiku następuje w drodze uchwały Zarządu.

§ 15

Niniejszy regulamin może być zmieniany w trakcie kadencji Sejmiku uchwałą Zarządu z inicjatywy Marszałka.

§ 16

Wszelkie wątpliwości w stosowaniu przepisów niniejszego regulaminu rozstrzyga Marszałek.

§ 17

Regulamin wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Linki do stron zewnętrznych
Uchwała zarządu nr 878/498/VI/2024 z dnia 2024-04-10