Informacja o udogodnieniach dla niepełnosprawnych podróżnych Kolei Śląskich
Spółka informuje, że na stacjach, na których obecny jest personel, osobom niepełnosprawnym zapewniana jest nieodpłatnie pomoc przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągu lub przesiadania się do pociągu skomunikowanego
Aby otrzymać pomoc, o potrzebie jej udzielenia należy poinformować przewoźnika co najmniej na 48 godzin przed rozpoczęciem podróży.
W sprawach organizowania pomocy dla niepełnosprawnych w podróży pociągami spółki Koleje Śląskie należy kontaktować się telefonicznie lub mailowo z Biurem Obsługi Klienta/Infolinia (czynne całodobowo): tel. (32) 42 888 88; 727 030 030, mail: pasazer@kolejeslaskie.com
Podczas zgłaszania przejazdu osoby niepełnosprawnej należy podać:
- datę podróży,
- relację (stacja wyjazdu, stacja przyjazdu, stacja przesiadania się) z określeniem, na jakiej stacji potrzebna jest pomoc,
- godzinę odjazdu/przyjazdu,
- imię i nazwisko podróżnego oraz telefon kontaktowy,
- nr wagonu i nr miejsca (w przypadku pociągu/wagonu z rezerwacją miejsc),
- rodzaj niepełnosprawności (czy podróżny korzysta z wózka),
- czy podróż odbywa się z osobą towarzyszącą/opiekunem; psem przewodnikiem/asystującym,
- jaki bagaż podróżny zabiera ze sobą,
- dodatkowe informacje (np. miejsce spotkania).
Osoby:
- o widocznej niepełnosprawności ruchowej, w tym poruszające się na wózku inwalidzkim, odbywające przejazd z lub bez osoby towarzyszącej,
- niewidome, podróżujące bez przewodnika lub z psem przewodnikiem,
- osoby które ukończyły 70 lat,
które nie posiadają ważnych dokumentów przewozu (biletu na przejazd), nie muszą zgłaszać się do konduktora w celu ich nabycia. Bilety kupują podczas kontroli dokumentów przewozu, nie płacąc za wydanie biletu w pociągu, o ile okażą stosowny dokument stwierdzający niepełnosprawność/wiek.
Zgodnie z art. 19 ust. 2 Rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 października 2007 r. osoby niepełnosprawne i o ograniczonej sprawności ruchowej są uprawnione do kupowania biletów bez dodatkowych opłat.
Zgodnie z art. 3 pkt 15 tego rozporządzenia za „osobę niepełnosprawną" lub „osobę o ograniczonej sprawności ruchowej" uznaje się każdą osobę, której możliwość poruszania się jest ograniczona podczas korzystania z usług przewoźnika na skutek:
- jakiejkolwiek niepełnosprawności fizycznej (zmysłowej lub ruchowej, trwałej lub przejściowej),
- upośledzenia lub niepełnosprawności umysłowej,
- każdej innej przyczyny niepełnosprawności lub na skutek wieku
- i której sytuacja wymaga specjalnej uwagi oraz dostosowania usług dostępnych dla wszystkich pasażerów do szczególnych potrzeb takiej osoby.
W związku tym, wymienione osoby nie muszą zgłaszać obsłudze pociągu braku ważnego biletu na przejazd, a przy odprawie w pociągu wymienionych osób nie pobiera się opłaty za wydanie biletu w pociągu.