Zabierz laskę do kina
To hasło kampanii społecznej, która jest apelem o udostępnianie kultury osobom z niepełnosprawnością wzroku i słuchu
„Laska” z hasła to oczywiście biała laska, a przez ten kojarzony z niewidomymi element przypominamy o potrzebach widzów niepełnosprawnych. Kino z hasła to symbol wszystkich miejsc kultury, a więc kin, teatrów, muzeów, wszystkich miejsc, w których mogłyby się pojawiać osoby z niepełnosprawnością sensoryczną.
„Tak łatwo jest dołączyć audiodeskrypcję, napisy dla niesłyszących lub tłumaczenie na język migowy do filmów, spektakli teatralnych i wystaw w muzeach; tak łatwo, a tak niewielu to robi. Chcemy zaangażować ludzi, chcemy poruszyć miasta i miasteczka, place i ulice” – mówią organizatorzy akcji.
Celem kampanii społecznej „Zabierz laskę do kina” Fundacji Kultury bez Barier jest zwrócenie uwagi na problem dostępu do kultury osób z niepełnosprawnością, a szczególnie niewidomych i niesłyszących. Kampanię tworzą trzy mocne zdjęcia, autorstwa fotografa Jacka Kołodziejskiego, nawiązujące do filmów uznawanych za klasykę światowej kinematografii: Blue Velvet, reż. David Lynch; Psychoza, reż. Alfred Hitchcock; Taksówkarz, reż. Martin Scorsese. W miejscach czarnych plam znajduje się opis tego, co jest „pod” nimi. Pomysł ten odwołuje się do audiodeskrypcji, czyli opisu, który słyszą niewidomi w czasie oglądania przystosowanych dla nich filmów.
Kampania promuje świat kultury bez barier, świat otwarty, bez strachu, bez uprzedzeń. Ma dać ludziom szansę pobawić się skojarzeniami, formą, przekazać treść bez patosu, z odrobiną autoironii.